Zabudowa domu mieszkalnego połączonego z siedzibą firmą – o czym każdy inwestor musi pamiętać?
Planując działalność gospodarczą w budynku mieszkalnym, trzeba poczynić odpowiednie plany, aby przestrzeń prywatna i zawodowa możliwie się nie przenikały. Zatem do gabinetu czy też kilku pokoi tworzących siedzibę firmy powinno prowadzić osobne wejście. Ze względu na charakter prowadzonej działalności należy również wybrać odpowiednie zabezpieczenia przeciwpożarowe.
Zaplanowanie wyglądu elewacji i wyróżnienie części dla klientów
Warto pomyśleć o tym, jak będzie wyglądała elewacja domu, w którym planuje się również działalność usługową. Na pewno przyda się wyróżnienie w jakiś sposób części przeznaczonej na działalność gospodarczą. Nie musi być to inny rodzaj wykończenia, ale np. pomalowane fragmenty tynku czy też położona wokół wejścia płytka klinkierowa. Oprócz tego warto zadbać o szyld, który będzie informował, gdzie znajduje się wejście do części usługowej. Można również powiesić go na drzwiach wejściowych. Na pewno istotne znaczenie będzie miało nie tylko wykonanie estetycznych ścieżek wokół domu, ale również parkingu. Warto wiedzieć, że wystarczy mieć odpowiednią ilość miejsca i na parking do 10 samochodów nie trzeba mieć pozwolenia na budowę. Warto pamiętać, że minimalne wymiary miejsca parkingowego to 2,3 x 5 m.
Wymogi dotyczące wysokości lokalu względem ilości osób pracujących, a także konieczna ilość pomieszczeń na działalność
W prawie budowlanym istnieją jeszcze liczne wymogi dotyczące działalności prowadzonej w domach mieszkalnych. Otóż istotne znaczenie ma wysokość pomieszczeń w części usługowej. Gdy w firmie pracuje do czterech pracowników i na każdego przypada 15 m2, to wysokość pomieszczeń może wynosić 2,5 m. Kiedy w firmie pracuje więcej osób wysokość lokalu musi wynosić co najmniej 3 metry, a gdy występują czynniki szkodliwe dla zdrowia – 3,3 m. Oświetlenie nie powinno w żaden sposób utrudniać pracy i musi dobrze oświetlać stanowiska pracy. Ważne jest także wyciszenie pomieszczeń firmowych. Co do zasady powinno znajdować się WC dla klientów, a w przypadku działalności lekarskiej konieczna jest także poczekalnia. Ponadto nie tylko pomieszczenie biurowe, ale także magazynowe w niektórych przypadkach będzie konieczne.
Odpowiednie wyciszenie pomieszczeń firmowych – zapewnienie nie przenikania hałasów z domu
Wyciszenie pomieszczeń firmowych jest nie tylko z korzyścią dla komfortu domowników, ale również jest wymagane prawnie. Zatem warto stosować odpowiednie formy wyciszenia. Warto wiedzieć, że istnieją specjalne płyty g-k, które posiadają zwiększoną izolacyjność akustyczną. Oczywiście takie właściwości mają specjalne płyty stworzone z pianki akustycznej, które również można wykorzystać. Także drzwi powinny chronić przed nadmiarem hałasu. Zatem warto wybierać te o zwiększonej izolacji akustycznej. Warto wyizolować nie tylko ściany, ale również podłogi. Materiały izolacyjne zapewniają zwykle nie tylko ochronę termiczną, ale również akustyczną.
Zapewnienie ochrony przeciwpożarowej w części usługowej – o czym należy pamiętać?
Poza aspektami odpowiedniego wyposażenia i spełnienia wymogów dotyczących kubatury pomieszczeń, część usługowa musi być także odpowiednio zabezpieczona w razie pożaru. Zatem stosowane będą standardowe środki ochrony takiej jak gaśnice proszkowe. Można zastosować również systemy zraszające z czujnikami dymu, a także gazu czy też czadu. Część usługowa nie powinna również wpływać na bezpieczeństwo mieszkańców domu. Zatem rekomendowane jest stworzenie ściany przeciwpożarowej oddzielającej obydwie części. Warto wiedzieć, że ściany przeciwpożarowe mają za zadanie ochronić przed rozprzestrzenianiem się pożaru na sąsiednie części budynku. Ognisko pożaru może być zatrzymane w jednym miejscu nawet na kilka godzin, co daje czas jednostkom straży pożarnej na ugaszenie pożaru. Oczywiście odpowiednie systemy zabezpieczające mogą ochronić przed jego zaprószeniem i zdusić go w zarodku, dzięki temu nie dojdzie też do poważniejszych strat w mieniu. Niemniej jednak zastosowanie ścian przeciwpożarowych zawsze jest zasadne.
Zabudowa domu mieszkalnego połączonego z siedzibą firmy musi spełniać określone prawem wymogi i standardy, które ułatwiają życie zarówno mieszkańcom, jak i pracownikom przedsiębiorstwa. Odpowiednie zaplanowanie inwestycji pomoże uniknąć błędów, a tym samym problemów wpływających na komfort życia i pracy.